Reisverslag São Miguel

Dag 1: De reis naar São Miguel

Al in januari boekten we onze vakantie naar de Azoren, São Miguel. Eindelijk was het dan zover, 24 juni was onze vertrekdag. Al om 2.30 's nachts ging onze wekker, dat was vroeg! Onze vlucht vertrok al om 6.25 en het advies was om twee uur voor vertrek op Schiphol te zijn. Ondanks dit korte nachtje hadden we dit er graag voor over. Daarbij zouden we lekker vroeg op São Miguel landen, dan heb je nog lekker de hele dag voor je.

Vliegveld op Ponte Del GadaHet vliegveld van Ponte Del Gada op São Miguel.

De vlucht verliep voorspoedig. Na zo'n 3 uur en 45 minuten te hebben gevlogen landden we eerst op het buureiland Terceira waar een deel van onze medereizigers uitstapten omdat zij daar hun vakantie zouden doorbrengen. Lang hoefden we echter niet te wachten alvorens we onze reis konden voortzetten, na iets meer dan een half uurtje konden we weer verder. Het laatste deel van de vlucht naar Sao Miguel kon beginnen en na 25 minuten landden we op het vliegveld van Ponte Del Gada.

Het was niet druk op het kleine vliegveld, binnen no-time arriveerden onze koffers en zochten we de host op van TUI. Met een bus werden alle vakantiegangers naar hun hotel gebracht. Het hotel dat wij hadden geboekt, het splinternieuwe 5-sterren Pedras Do Mar hotel was het laatste hotel waar de bus zou stoppen. Prima, zo konden we onderweg al wat zien van het eiland.

Hortensia's de AzorenOnderweg zagen we de mooiste bloemen zoals deze paarse hortensia's.

Eenmaal onderweg om medepassagiers af te zetten kregen we al een beetje een beeld van het eiland. De rit ging kort door Ponte Del Gada, we zagen al wat mooie karakteristieke gebouwen van deze hoofdstad. Eenmaal de stad uit werden we blij verrast door al het prachtige natuurschoon dat het eiland ons nu al te bieden had. De vele hortensia's langs beide kanten van de weg stonden volop in bloei, een genot om naar te kijken. De paarse en witte bollen staken prachtig af tegen te groene weilanden die omrand zijn met de typische stenen muurtjes. Het ene mooie uitzicht wisselde af met het andere mooie plaatje. Het was dan ook geen straf om pas als laatste de bus te verlaten.

Hotel Pedras Do Mar

Uiteindelijk, na zo'n 25 minuten durende bustocht arriveerden we bij 'ons' hotel. Wederom werden we blij verrast. Wat hadden we een goede keuze gemaakt om voor dit hotel te kiezen: de locatie kon niet mooier! Pal aan zee, liggend op een klif met een mooi uitzicht over de groene heuvels / bergen aan de ene kant en aan de andere kant een spectaculair uitzicht over de Atlantische Oceaan...Wow! Van onze keuze voor een kamer met zeezicht hadden we dan ook geen moment spijt.

Het inchecken verliep soepel en zonder problemen. De kamer was zoals beloofd - ruim, modern - en een zeezicht zoals we nog niet eerder hadden gehad. Nadat we een beetje waren bijgekomen van de reis was de meeting met de host van TUI gepland. Door middel van een leuke presentatie werd ons verteld wat er op het eiland allemaal te doen was en welke excursies er te boeken waren. Lang hoefden wij hier echter niet over na te denken. Al in januari hadden we immers besloten dat we ontzettend graag met dolfijnen wilden zwemmen en oh, als we toch eens walvissen zouden kunnen zien, dat zou toch fantastisch zijn?! Ook een auto was bij deze bijeenkomst snel geboekt, om het eiland goed te kunnen ontdekken is dat wel de meest handige manier.

Hortensia's de AzorenHet 5-sterren Hotel Pedras Do Mar ligt direct aan zee op een klif.

Om het hotel Pedras Do Mar liggen wandelpaden die je het ene schitterende uitzicht na het andere opleveren. Het was dan ook geen straf om de rest van de dag in de buurt van het hotel lekker wat te wandelen, heerlijk na zo'n reisdag. Na een heerlijke maaltijd in het restaurant van het hotel, moe maar voldaan, nog even lekker relaxen op onze kamer. Morgen weer een nieuwe dag.

Pedras Do Mar Resort Azoren

Tip! Pedras Do Mar Resort

Géén boekingskosten!

Het splinternieuwe 5***** Pedras Do Mar hotel ligt direct aan zee. Al dobberend in het zwembad of heerlijk relaxed op een ligbed geniet je hier van het prachtige uitzicht op zee. Als je geluk hebt zie je de dolfijnen vanaf je strandbed in zee! Een plek om alles te vergeten en alleen maar te genieten van je vakantie! Beoordeeld met een 8.8! Meer info & Boeken

Dag 2: Eerste wandeling

Na een nacht heerlijk geslapen te hebben en na een goed ontbijt trokken we onze wandelschoenen aan voor een wandeling. De wandelpaden die direct bij het hotel liggen maakten ons al bij aankomst nieuwsgierig en we besloten gewoon die paden te volgen en te kijken waar we uit zouden komen. Al gedurende de eerste meters zagen we het al, het beloofde een prachtige wandeling te worden.

De paden leidden ons door het schitterende landschap. Aan de ene kant de heuvels met frisse groene weilanden waar de koeien heerlijk stonden te grazen, aan de andere kant de blauwe oceaan met de steile kliffen, diepe afgronden en de prachtige rotsen die uit het water staken. Onderweg werden we getrakteerd op schitterende vergezichten, kleurrijke bloemen, cactussen in die in bloei stonden en groene natuur.

Halverwege kwamen we langs Buraco de Sao Pedro, een soort van krater en een prachtig uitkijkpunt. Zeker de moeite waard om te genieten van het uitzicht over de kliffen en de oceaan. Ook kwamen we langs Ermida de Sao Pedro, een fraai witte kapel met een al even mooie ligging. Het is gebouwd op basalt-rotsen en stamt uit de 16e eeuw. Wederom een foto-momentje!

Ermida de Sao Pedro.Ermida de Sao Pedro.

En zo wandelden we door naar het plaatsje Fenais da Luz. De huizen in Fenais da Luz zijn bijna allemaal voorzien van een tegel boven de voordeur met daarop een heilige. Het katholieke geloof speelt op het eiland dan ook nog altijd een belangrijke rol. Ook in Fenais da Luz staat een mooie kerk, gebouwd in de stijl die typisch is voor de Azoren.

Voor wie in het Pedras do Mar hotel verblijft en niet te ver wil lopen is dit een wandeling die prima te doen is. Naar Fenais da Luz en weer terug naar het hotel is ongeveer vijf kilometer en de weg is redelijk vlak. Er hoeft bijna niet geklommen te worden maar voor wie wil is er onderweg een mooie gelegenheid om via een pad helemaal naar beneden te lopen naar de basalt-keien en de rotsen aan de kust. Dit is ook de moeite waard omdat je dan de steile kliffen vanuit een ander perspectief ziet, ook indrukwekkend! Al met al een mooie wandeling!

Dag 3: Wandeling Sete Cidades

Vandaag stond er wederom een wandeling op ons programma: Eerst reden we per auto richting Sete Cidades. Dit is één van de hoogtepunten van São Miguel, hier gaan we afdalen naar de kratermeren Lagoa Azul en Lagoa Verde. Onderweg stonden de bermen langs de wegen weer volop in bloei met de prachtige hortensia's en andere kleurrijke bloemen. Wat een overweldigende bloemenpracht! Regelmatig stopten er dan ook auto's langs de berm om hier foto's van te maken. Na zo'n 45 minuten hadden we het begin van onze route bereikt.

Tip! In het boekje: Azoren - De mooiste kust- en bergwandelingen staan de mooiste wandelingen op São Miguel (en alle andere eilanden) beschreven. Wij hebben bijna alleen maar gewandeld op São Miguel met behulp van dit fantastische boekje. Ga jij op vakantie naar de Azoren en wil je veel gaan wandelen? Dan is deze wandelgids een must! Bestel dit boekje direct bij Bol.com.

We begonnen onze tocht bij het uitzichtpunt Vista do Rei. Deze locatie ligt op 566 meter hoogte en biedt een waanzinnig mooi uitzicht over de meren Lagoa Azul en Lagoa Verde. Dit punt is dan ook een populaire trekpleister bij toeristen, hier ben je dus niet alleen. Vanaf dit punt begon onze wandeling. Al snel gingen we van de weg af en via een bospad begon onze afdaling. De meeste toeristen blijven bij het uitzichtpunt en wagen zich niet aan een wandeling, in de bossen kom je niet veel mensen meer tegen.

Lagoa Azul en Lagoa VerdeDe kratermeren Lagoa Azul en Lagoa Verde.

Onderweg hadden we telkens zicht op de meren en omdat de zon en schaduwen steeds anders op de meren vielen veranderde ook steeds de meren van kleur, prachtig! Via deze beboste helling daalden we steeds dieper af in de krater. Het bospad leidde ons naar het plaatsje Sete Cicades. In dit plaatsje staan voornamelijk zomerhuizen en er is een camping. Tussen Lagoa Azul en Lagoa Verde ligt een brug, hier liepen we dan tussen de twee meren. Een mooi moment!

Tip! Excursie: Het westen van São Miguel

Ga jij liever niet op eigen houtje op pad? Dan is deze excursie van harte aan te bevelen. Gedurende een hele dag zie je alle hoogte punten van het eiland São Miguel. Je bezoekt Sete Cidades, het Lagao Fogo, Caldeira Velha en natuurlijk de prachtige stad Ribeira Grande. Een gids vertelt je alles over wat je ziet en tussen de middag staat er een heerlijke Azoriaanse lunch voor je klaar. Onderweg geniet je van de prachtige natuur op het eiland. Dit wordt een dag om je op te verheugen! Beoordeeld met 4.9 uit 5 sterren!Meer info & Boeken

We vervolgden onze route eerst een klein stukje via de weg om vervolgens weer de klim omhoog te beginnen via het bospad. Wat een heerlijke omgeving! Alles stond in bloei of was groen, de rust om ons heen, echt een prachtige omgeving om te zijn. Op de terugweg kwamen we nog een picknickplek tegen. Dit was een mooie gelegenheid om wat te drinken en even uit te rusten, het was een behoorlijke klim die we hadden gemaakt. Na deze pauze begonnen we aan het laatste deel van onze route. Toen we weer bij onze auto arriveerden hadden we iets meer dan negen km gelopen. Een lekker sportief dagje!

Ponta Delgada

Na een heerlijke lunch reden we door naar Ponta Delgada, de hoofdstad van São Miguel. De stad is zeker een bezoekje waard. Er zijn verschillende hoogtepunten te zien zoals de Portas da Cidade, een prachtige monumentale poort, zeer fraaie kerken en parken maar al 'gewoon' een wandeling door de stad is heerlijk en absoluut een aanrader.

Hortensia's de AzorenHet centrum van Ponta Delgada.

Tip! Waar parkeer je je auto in Ponta Delgada?
De binnenstad van Ponta Delgada bestaat uit veel smalle éénrichtingsstraatjes en weggetjes waar je niet in mag rijden. Het is dan ook aan te raden om niet met de auto de binnenstad in te gaan. Zo'n tien minuutjes wandelen van het centrum en de haven ligt een groot warenhuis met een ruime parkeergarage, Parque Atlantico. Dit is een prima plek om je auto te parkeren. Ook als je Ponta Delgada in komt rijden tref je een ruime parkeergelegenheid aan, hier kun je de auto gratis parkeren. Je loopt dan in ongeveer een kwartiertje naar de haven.

Eerder in dit reisverslag schreef ik al over het waanzinnig mooie uitzicht over zee dat je hebt van uit hotel Pedras do Mar. Ook tijdens het diner kijk je uit over de oceaan. Moe maar voldaan genoten we van ons diner en toen we even naar buiten keken zagen we ineens dolfijnen zwemmen. Wat een prachtig gezicht! Alsof ze wilden zeggen: tot morgen, dan zien we jullie weer tijdens het snorkelen! Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen dat wij ons enorm verheugen op deze snorkeltocht!

Lees verder

Aanbiedingen
TUI Wil jij voordelig op vakantie naar de Azoren? Bekijk de aantrekkelijke aanbiedingen bij TUI!
Excursies
Logo Get Your GuideZwemmen met dolfijnen? Of wil je walvissen zien? Boek deze bijzondere excursies bij Get Your Guide!
Autohuur
Sunny CarsBoek nog voor je vakantie begint jouw ideale huurauto bij Sunny Cars. Thuis, gemakkelijk vanuit je luie stoel.
Gratis reisvoorstel
Gratis reisvoorstel AzorenWil jij naar de Azoren en heb je je eigen wensen? Vraag gratis reisvoorstel voor een vakantie op maat aan Bij Voja Travel

Tip! Pedras Do Mar Resort

Luxe 5-sterren Pedras Do Mar Resort Azoren
Beoordeeld met een 8.8!

Het prachtige Pedras Do Mar op het eiland São Miguel is geopend sinds 2016 en ligt direct aan zee! Het is een heerlijk luxe hotel en ook het uitzicht is zeker 5 sterren waard! De inrichting van het hotel bestaat veelal uit natuurlijke materialen en kleuren en is dan ook zeer sfeervol. Vanuit dit hotel is het zelfs mogelijk om dolfijnen te zien zwemmen in zee!
Meer info en boeken

Tip! Excursie Walvissen & dolfijnen spotten

Walvissen en dolfijnen zien Azoren
Beoordeeld met een 4.5 uit 5.0!

Er zijn maar weinig andere plekken waar je zo'n grote kans hebt om walvissen te zien als op de Azoren. Tijdens deze excursie ga je met een boot op expeditie onder begeleiding van een gids om walvissen en dolfijnen te bekijken,Wat een avontuur! Meer info en boeken

Tip! Wandelgids Azoren

Wandelgids Azoren Beoordeeld met een 3.8 uit 5!
Zelden waren wij op een plek waar je zo mooi kunt wandelen als op de Azoren. Wij maakten verschillende wandelingen die beschreven stonden in deze gids en kwamen op de mooiste plekjes. De beschrijvingen klopten uitstekend, deze gids is echt een aanrader! Meer info & boeken
Bekijk de last minutes bij onze partners: